Míg a városok digitális leképezése sokszor csak a városmagra koncentrál, a Unity techcég által fejlesztett projekt a teljes, több mint 100 négyzetkilométeres területet – a tengerparti részeket, a vidámparkokat és a város nemzetközi repülőterét is – bevonja. A digitális iker megoldást így a régió modelljeként is használhatják a területbe befektetni tervező cégek és fejlesztők – véli a város fejlődéséért dolgozó nonprofit szervezet, az Orlando Economic Partnership (OEP) ügyvezetője.
Tim Giuliani szerint a modell, melynek véglegesítése októberben várható, kulcsszerepet kap a kétmilliós nagyváros digitális átalakulásában, és segít a különböző forgatókönyvek tervezésében. Megkönnyíti ugyanis az információk feldolgozását, ha absztrakt számítógépes prezentációk helyett az érdekeltek sokkal aprólékosabban látják a részleteket.
Megmutatja a kisebb változások hatását is
A technológia megoldást jelenthet az okosvárosok növekvő, a területük egészét érintő adatigényére. A módszer ugyanis létrehozza az agglomeráció adott pillanatra érvényes számítógépes modelljét, ami aztán rendszeresen valós idejű adatokkal frissíthető.
A különféle projekteknél alkalmazható modellek megmutatják, hogyan fut végig egy-egy változás a régión vagy hogy a jelenlegi infrastruktúra hogyan áll ellen a klímaváltozás hatásainak. Számos város – köztük Las Vegas, Boston, Los Angeles vagy a texasi Galveston – is rendelkezik vagy a jövőben rendelkezni fog digitális tükörképpel.
Sharon Di, a Columbia Egyetem adattudományi intézetének mérnöki és géptani professzora szerint a technológia azt használja ki, hogy a városi adatok mindenhol megtalálhatók. A nagyteljesítményű számítógépek révén lehetővé vált szimulációk használatával a települések a korábbiaknál mélyebben megismerhetők.
A munkát egy digitális város működtetéséhez hasonlította a professzor, aki egy, New York városának digitális iker projektjén dolgozó csapatnak is tagja. Ez utóbbi fejlesztésük a helyi útmenti szenzorokra és egy Nyugat-Harlemben elhelyezett vezeték nélküli kísérleti platformra támaszkodik, és célja, hogy a beérkező adatok és a közeledésirányítás valós idejű menedzsmentje révén csökkenthető legyen a zsúfoltság.
A digitális technológia által lehetővé válik az azonnali válasz, ennek révén pedig a kutatók számára is láthatóvá válnak a közlekedési jelzések akár kismértékű megváltoztatásának messze ható következményei. Az ezzel foglalkozó szakemberek például vészhelyzetek esetén is könnyebben módosíthatják a közlekedési jelzéseket.
Sokoldalúan profitálhatnak belőle
Más városok digitális tükörképei a mobilitással, az energiafogyasztással vagy új infrastrukturális fejlesztésekkel kapcsolatos irányok tesztelésére irányulnak. Az EY tanácsadó cég tavaly közzétett elemzése például arra számít, hogy a technológia alkalmazása az építőiparban és az ingatlanszektorban segít a kereskedelmi ingatlanok és infrastruktúrák tulajdonosait – például abban, hogy akár 50 százalékkal is csökkentsék az energiafogyasztást és 35 százalékkal a működési költségeiket.
Az orlandói megoldás viszont ennél szélesebb kört fed le. Valós holografikus kijelzője mutatja a teljes város terepviszonyait, közlekedési infrastruktúráját és az épületeket, aminek köszönhetően az érdeklődő fejlesztők moziszerűen, anélkül nézhetnek körül, hogy fizikailag be kéne járniuk a helyszíneket – emelte ki Giuliani, hangsúlyozva, hogy a modell még kezdeti fázisban tart. A későbbi verzió még több adatot tartalmaz majd, nyílt backendje miatt pedig számos felhasználó futtathatja rajta saját fejlesztéseit.
A város célja, hogy a készülő ökoszisztémában a fejlesztők, az ingatlancégek, bankok, közművek, önkormányzat és a különböző partnerek saját privát vagy nyilvános adataikat használva vizualizálhassák elképzeléseiket - írja az iotzona.hu.