Az amerikai kereskedelmi minisztérium kedden közölt jelentése szerint az előző hónaphoz képest 16,6 százalékkal nőtt az új családi házak értékesítése, így az egy egész évre kivetített értékesítési darabszám 676 ezerre kúszott fel az áprilisi, a felülvizsgálat után 623 ezerről 580 ezerre módosított számról.
Elemzők 3,5 százalékos növekedést vártak az áprilisban mért 5,2 százalékos csökkenés után.
Az ingatlanpiac felpattanását fékezheti, hogy a járvány miatt milliók veszítették el munkájukat, Nancy Vanden Houten, az egyik tekintélyes londoni pénzügyi-gazdasági elemzőműhely, az Oxford Economics Amerika-szakértő közgazdásza elmondta, hogy a következő hónapokban szerény növekedésre számít az első negyedévi erős csökkenés után, de az év egészét tekintve továbbra is visszaesést vár.
"A munkaerőpiac lassú helyreállása korlátokat szab a lakáspiaci fellendülésnek" - vélte.
Ezt az álláspontot támasztja alá, hogy éves összevetésben viszont 12,7 százalékkal kevesebb újonnan épült családi házat értékesítettek az Egyesült Államokban májusban. Egy évvel korábban 600 ezer volt az eladások becsült évesített darabszáma.
Az új házak eladásának májusi ütemével számolva 5,6 hónapra lenne elég otthon a kereslet kielégítésére az előző havi 6,7 hónap után. Általában hat hónapot tekintenek egészséges mértékűnek a kereslet és a kínálat közötti egyensúly fenntartásához.
Az új családi házak átlagára 368 ezer 800 dollár volt, 2,7 százalékkal kevesebb mint egy évvel korábban. A 317 ezer 900 dolláros mediánár 1,7 százalékkal haladta meg egy évvel korábbi 312 ezer 700 dollárt.
A nyers adatok szerint 2018-ban 617 ezer, 2019-ben pedig 683 ezer új családi házat értékesítettek az Egyesült Államokban. A mediánár 326 ezer 400 dollárról 321 ezer 500 dollárra, az átlagár pedig 385 ezer dollárról 383 ezer 900 dollárra csökkent 2019-ben.
Bár az új családi házak értékesítése a lakáspiaci eladások nagyjából 10 százalékát teszi ki, a gazdasági helyzet alakulásában fontos szerepet tölt be, mivel az ágazat jellemzően jól fizető, középosztálybeli munkahelyeket teremt. Emellett növeli a keresletet az építőipari anyagok iránt, a fogyasztók többet költenek tájépítésre és egyéb szolgáltatásokra.