Az elmúlt napokban drasztikusan csökkent az érdeklődök száma a vírushelyzet romlásával, miközben a meghirdetett lakáshirdetések száma emelkedett – mondta Balogh László, az Ingatlan.com vezető gazdasági szakértője a hirado.hu-nak.
Az Ingatlan.com adatai szerint a március 2–13. közötti időszakban a magánszemélyek 3,7 százalékkal több eladó lakáshirdetést adtak fel, mint az azt megelőző időszakban. Az idén eltelt két és fél hónapban is bővült a kínálat a múlt év azonos időszakához viszonyítva, volt olyan hét, amikor 8–17 százalékkal nőtt a kínálat.
Két héttel ezelőtt a hirdetők 2,5 százaléka csökkentette a hirdetési árát országos szinten, múlt héten pedig már 3,5 százalékuk, és a csökkentés átlagos mértéke 4 százalék volt.
A növekvő kínálat és a visszafogottabb kereslet miatt javulhat a vevők alkupozíciója. Ez a kínálati árhoz képest akár elérheti az 5–10 százalékot is – tette hozzá.
Ez különösen azokban az esetekben lehet igaz, amikor egy új vagy nagyobb lakás megvétele miatt szükséges az ingatlan eladása, amikor már megkötötték az adásvételi szerződést, letették a foglalót, vagy már elindították a családtámogatást vagy hiteligénylést.
Ingatlantípustól függetlenül igaz, hogy az időnyomás miatt az eladók nagyobb alkuba is belekényszerülhetnek. A helyzet szinte napról napra változik – fogalmazott Balogh László.
„A piacon a vevőket is két részre lehet osztani. Vannak a nézelődök, úgynevezett ingatlanturisták, valamint a komoly szándékú vásárlók” – mondta. Most az tapasztalható, hogy a piacról eltűnnek az előbbiek, akiknek nem sürgős a vásárlás.
Megfigyelhető, hogy a vételi oldalon személyes tapasztalatszerzés helyett még inkább felértékelődik a valós és részletes információkat tartalmazó online hirdetések szerepe. A vevők több időt szánnak a keresésre, és egyre tudatosabban, az elérhető információk és fotók alapján választanak ki egy-egy lakást, amely valóban érdekli őket – derül ki az Ingatlan.com helyzetértékeléséből.
Az ingatlanközvetítők szerepe is felértékelődhet a következő időszakban, hiszen a járványügyi helyzetben a komolyabb vevőjelöltek kiszűrése is szempont lehet az eladóknak, ezzel is csökkenteni lehet a direkt kontaktusok számát – mondták a szakértők.
Kevesebb a külföldi vevő
Az utazási korlátozások, a határzár miatt csökkenhet rövi távon a külföldiek ingatlanvásárlása. A piac Budapestre, a turisztikailag kiemelt területekre, valamint a határ menti területekre koncentrálódott.
A külföldiek aránya országosan öt-, a fővárosban tízszázalékos, de csökkenő tendenciát mutat. A külföldi vásárlók egy része nem befektetési, hanem lakhatási célra vette magyarországi ingatlanját.
Hosszú távon a külföldiek ingatlanvásárlását a járványügyi helyzet kifutása határozza meg – tette hozzá Balogh. A befektetői bizalom alakulásában szerepet játszik majd, hogy Magyarországon és a régiós országokban milyen gyorsan áll helyre a mindennapi működés.
Úgy vélte, hogy a piacon nem okoz majd fennakadást a külföldi vevők hiánya, mert helyükre jönnek majd hazai vásárlók. A forgalom és az árak tekintetében az Otthon Centrum egy U-alakú görbe kialakulására számít.
Vagyis egy átmeneti forgalom visszaesése és az árcsökkenés után a veszélyhelyzet megszűnését követően mind az adásvételek számai, mind pedig az árak gyorsan visszapattanhatnak.
Ami a jelenleg futó építési projekteket illeti, Balogh László értesülései szerint nem tapasztaltak leállásokat az építkezéseken, rendelkezésre áll a szükséges munkavállalói létszám.
Az utazási korlátozások miatt a külföldi munkavállalók miatt is folyamatos a munkavégzés. Kisebb beruházóknál okozhat likviditási gondokat, ha további járványügyi szigorításokat vezetnek be.
Az ingatlanpiacon az értékesítéseket átmenetileg lenullázhatja, ha például lakhelyelhagyási tilalmat vezetnek be, mert senki nem fog úgy lakást vásárolni, hogy azt ne nézné meg.
Van lehetőség alkura
Czinki Szabolcs, az Otthon Centrum ingatlanszakértője a hirado.hu-nak elmondta, hogy a piacon 2019 nyár végén, szeptemberben jelentősen megugrott a lakáskínálat, legfőképpen Pesten, a VI., VII. és a VIII. kerületben.
Sokan hirdették meg ingatlanjaikat, miután úgy értékelték, hogy elérte a piac a tetejét és kifullad. Az elmúlt évek stabil négyzetméterár növekedése a harmadik negyedévben megállt. A decemberi–januári hónapban nem történt meg a várt árcsökkenés, ezért ismét nőtt a lakáskeresők száma.
A jelenlegi helyzetet értékelve elmondta, hogy az eladói oldalon eltűnnek azok, akiknek még nincs konkrét tervük, és azok maradnak, akik egy korábbi ügylet miatt határidőhöz kötött ingatlaneladásra kényszerülnek.
Vannak olyan személyek, családok akiknek egy-két hónap múlva teljesíteniük kell az adásvételi szerződésben rögzített feltételeket, nekik azt javasolják, hogy egyeztessenek a jogi képviselőjükkel és az ingatlanszakértőjükkel.
Tavaly Budapesten a kínálati árhoz képest átlagosan 6,5 százalékkal volt alacsonyabb a tranzakciós ár, ami 8 százalékra nőtt február végére, és jellemző, hogy az eladók első körben az ingatlan árának csökkentésével próbálkoztak, de a szakértő szerint nem mindig az ár az, amihez nyúlni kell egy ilyen helyzetben.
Az elérhető alku nagysága változó és nagyban függ az eladó élethelyzetétől is, de befolyásolja az is, hogy például milyen áron jutott hozzá valaki az ingatlanhoz. Az elmúlt években a fővárosi árak duplázódtak, így mondhatja egy befektetési céllal lakást vásárló, hogy a kínálati árhoz képest 10 százalékos engedménnyel értékesít – emelte ki.
A szakértő szerint valószínűleg lesz minimális árcsökkenés a piacon, mivel csökken a kereslet, de ez átmeneti lesz, és ahogy rendeződik a járványügyi helyzet, akkor egy látványos felpattanás jöhet az ingatlanpiacon, de hosszú távú előrejelzésekbe nem merne bocsátkozni.
Úgy vélte, felértékelődik az ingatlanközvetítők szerepe, akik a tranzakciós árak ismeretében pontosabb képpel rendelkeznek a piacról, és megszűrik az ügyfelek számára releváns ajánlatokat, ezzel pedig „elkerülhetők a felesleges körök”.
A piaci helyzet is megváltozott, míg 2015-től az elmúlt időszakig igaz volt az, hogy „dobjuk ki a piacra magas áron az ingatlant, majd úgyis elviszik”, mára pontos feltérképezés és jó marketing szükséges a sikeres értékesítéshez.