Jump to content

Ezekre figyelj, hogy a lakásfelújítás ne válljon rémálommá

2017. 09. 05. 09:05

Nyár végén, az ősz kezdetén még mindig sokan fognak lakásfelújításba, még javában tart a renoválási szezon. Ám nem mindegy, milyen mestert fogunk ki. A felújítás öröm helyett hozhat számos bosszúságot is.

 

A Budapesti Békéltető Testület összegyűjtötte, mire ügyeljenek a megrendelők és vállalkozások. 

Még mindig tart a lakásfeljújítási szezon, ami ugyan nagyon vár a többség, de leginkább túlleni szeretünk rajta. Az örömbe ugyanakkor üröm is vegyülhet, ha nem vagyunk eléggé körültekintőek, vagy éppenségges mester helyett kontárt fogunk ki. A Budapesti Békéltető Testület (BBT) megosztotta tapasztalatait.
 
Az egyik BBT-hez forduló panaszos például csak kislétrával érte el ablakcsere után a több százezer forintos nyílászáró kilincsét, holott maga fogadta el korábban ezt a típust. Egy másik esetben pedig egy 600 forintos alkatrészt építettek be kevesebb, mint egy óra alatt, mindezt negyvenezer forintért, egy harmadik ügyben pedig a megrendelő által aláírt és tudomásul vett papír felmérési díjról is szólt, pedig azt a megrendelő maga végezte el korábban a cég felhívására.A fentiekhez hasonló kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében a BBT összeállította ajánlását a leggyakoribb kifogások alapján, mire figyeljenek a fogyasztók és vállalkozások a lakásfelújításnál.
 
 
Tudatosan tervezzünk
 
Tudatosan tervezzük meg, hogy milyen végeredményt szeretnénk elérni a lakásfelújításnál vagy – karbantartásnál, ne döntsünk hirtelen ötlettől vezérelve vagy érzelmi alapon. Több vállalkozástól is kérjünk be árajánlatot és akár referencialistát a korábban elvégzett munkákról, mielőtt valakit megbíznánk.
 
Győződjünk meg arról, hogy kivel kötünk szerződést. Az interneten ma már több olyan nyilvántartás érhető el, amelyben az adott vállalkozás ellenőrizhető. Ilyen például az Igazságügyi Minisztérium Céginformációs és az Elektronikus Cégeljárásban Közreműködő Szolgálat ingyenes céginformációs szolgáltatása, amely ezen a honlapon érhető el.
 
Pontosan határozzuk meg, hogy milyen munkát és minőséget várunk el a vállalkozástól és annak mennyi az ellenértéke. Ezeket a feltételeket rögzítsük írásban és így kössük meg a szerződést. Aláírás előtt olvassuk át és értelmezzük is a szerződést. Ne írjunk alá olyan iratot, amit előzőleg nem olvastunk el vagy amit nem értünk.
 
 
Garancia vagy szavatosság?

A garancia és a szavatosság nem ugyanazt jelenti. Tisztázzuk, mit vállal a vállalkozás arra az esetre, ha fogyasztóvédelmi probléma van az elvégzett munkával. A jótállás az eladó fokozott felelősségvállalása a hibás teljesítésért. A jótállás kedvező helyzetbe hozza a vásárlót: neki elég csak a hiba tényét bizonyítania, és az eladónak (a jótállásra kötelezettnek) kell bizonyítania, hogy a hiba nem állt fenn már a termék eladásakor is.

A felmérések helyességéért az felel, aki azt elvégezte. A szakértelmet igénylő feladatokat bízzuk szakemberre. Ellenőrizzük a munkavégzés folyamatát. Nagyobb értékű felújítási munkáknál indokolt lehet műszaki ellenőr alkalmazása. Fontos a munka mennyiségi és minőségi átvétele, valamint a teljesítés igazolása a teljes vállalkozói díj kifizetése előtt.

(Forrás: hazesotthon.hu | Kép: pixabay.com)