Budapest öt legdrágább kerülete között három budai (I., II., XII. kerületek) és két pesti (V., VI. kerületek) szerepel. Az amúgy is magas négyzetméterárakat a hagyományosan magas presztízs, a jó infrastruktúra, a korlátozott kínálat és a folyamatosan emelkedő kereslet hajtja felfelé – derül ki az OTP Lakóingatlan Értéktérképének tavalyi adataiból.
A 2016-os adóhivatali forgalmi adatok alapján az eladott lakások átlagos méretében nincs nagy különbség (53-58 m2 között jellemző városszerte), ugyanakkor a Budán tulajdonost cserélt családi házak 152 m2-es átlagmérete harminc négyzetméterrel nagyobb, mint Pesten. A hasonló paraméterekkel rendelkező ingatlanok között jelentős árkülönbség van a Duna két partján. Budán egy átlagos lakóingatlanért 25,3 millió forintot, míg Pesten 18,9 millió forintot kellett tavaly fizetnie a vásárlóknak. Legszembetűnőbb különbség ezen belül is a családi házaknál látható: Budán egy átlagosan harminc négyzetméterrel nagyobb ház több mint kétszer többe (58 millió forint) kerül, mint Pesten. Abban az esetben, ha az elsőszámú döntési szempont a rendelkezésre álló összeg, érdemes tehát átgondolni, melyik oldalon vesz az ember ingatlant. A fentiek alapján látszik, hogy ugyanazért az árért Pesten előnyösebb vételekhez lehet jutni.
Tapasztalataink szerint a legtöbb lakáskereső előre eldönti, hogy Pesten vagy Budán keres-e, figyelmen kívül hagyva, hogy a rendelkezésükre álló összegből mennyivel jobb ingatlant lehetne vásárolni egyik vagy másik városrészben. Ez természetes, hiszen az érzelmi tényezők meghatározóak, ha egy új otthonról van szó – az például, hogy hol nő fel az ember, hová kötik az emlékei, vagy éppen milyen az általános megítélése az adott városrésznek. Mielőtt meghozzuk a döntést, érdemes a racionális tényezőket is figyelembe venni. Ne vállaljunk irreális többletköltségeket az érzelmi tényezők miatt” – fogalmaz Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője. Hozzátette: ilyen esetben jó megoldás lehet egy tapasztalt ingatlan-szakértőhöz fordulni, mert egy felkészült közvetítő segít megtalálni a vásárló számára azt a megoldást, ahol az érzések és praktikus szempontok egyensúlyban vannak.