A lakáspiaci áremelkedés, a magyar autópiac is jelentős bővülése, a parkolási díjak emelkedése és a parkolóhelyek szűkössége is hozzájárult a garázspiac átalakulásához. Az Ingatlan.com elemzése szerint a lakások drágulásával párhuzamosan a budapesti és az ország többi nagyvárosában lévő garázsok ára is jelentősen emelkedett 2013 óta.
„Természetesen a darabszámokat tekintve a garázsok piaca jóval kisebb a lakásokénál, de a drágulás mértéke azonban jól mutatja a garázsok és a parkolási helyek iránti igényeket” – mondta Balogh László, az Ingatlan.com vezető gazdasági szakértője.
Befektetésnek sem utolsó
Idén július elején Budapesten a teremgarázsban található parkolók átlagos ára a kínálati piacon hárommillió forint volt, ez húsz százalékos drágulás jelent éves szinten. Az egyedi garázsok ára jelentősebben, negyven százalékkal 4,2 millió forintra emelkedett. Az garázsbérleti díjak is több mint tíz százalékkal emelkedtek, az átlagos bérleti díj 20-25 ezer forint, függően attól, hogy egyedi garázsról vagy teremgarázs-beállóról van szó. Ma már ott tartunk, hogy egy-egy garázs befektetési szempontból is felveszi a versenyt a lakáskiadással.
A portál elemzése szerint tavaly és az idén egy-egy garázs nyolc százalékos bruttó hozamra is képes lehet a fővárosban. Ez pedig a befektetési célú vásárlásokat is felpörgeti. Balogh László közölte: a fővárosi garázsdrágulásban szerepet játszhat, hogy az eladásra kínált garázsok száma stagnált, a kiadóké pedig csökkent az elmúlt egy évben.
Ötéves időtávon még látványosabb a parkolók drágulása. A főváros VII. kerületében lévő garázsért 5,4 millió forintot kérnek átlagosan, míg 2013-ban alig több mint egymillió forinttal nagyobb összegért 6,5 millióért egy garzonlakást is meg lehetett venni a kerületben. Miskolcon, Szegeden és Tatabányán szintén úgy alakult a lakások és a garázsok értéke, hogy a most meghirdetett garázsok átlagosan alig 1-1,5 millió forinttal kerülnek kevesebbe a 2013-ban eladásra kínált garzonlakások átlagos árainál.
Új megoldások, lehetőségek
Az ingatlanszektor digitalizációját megteremtő proptech megoldások segíthetnek a kritikus parkolási helyzeten is. Már most is lehetőségük van a sofőröknek arra, hogy mobilalkalmazásokon keresztül foglalják le a garázsok és irodaházak üres parkolóhelyeit. A fővárosi közösségiautó-szolgáltatók alkalmazásait több mint húszezren töltötték le, és várhatóan egyre jelentősebb lesz a táboruk a jövőben. Ezeket a járműveket percdíjas alapon bérelhetik a felhasználók, viszont a parkolásuk ingyenes. A közösségi-autó szolgáltatások elterjedésével a belvárosban csökkenhet a saját tulajdonú kocsik aránya, ami a problémás parkolási helyzeten is javíthat, ráadásul a belső kerületek környezeti terhelését is csökkentheti.
A újlakás- és irodaház-fejlesztések szintén befolyásolják a parkolási helyzetet minden nagyvárosban és ezen keresztül a garázspiacra is hatással vannak. Balogh László szerint az elmúlt években több, korábban parkolóként hasznosított foghíjtelek eltűnt a fővárosban, mert építkezéseknek adták át a helyet. A fejlesztők számára a parkolóhelyek és garázsok iránti kereslet lehetőséget is jelent, egy-egy újlakás- vagy irodafejlesztésnél a kötelezően előírt parkolókapacitásnál több helyet is érdemes kialakítani, mert ez megtérülő beruházás lehet, akár értékesítik, akár kiadják a jövőben azokat.
Csábító garázsba fektetni, csak nem éri meg
Bár elsőre jó döntésnek tűnhet befektetési céllal garázst vásárolni, nem hoz annyit, amennyit várnánk tőle, ráadásul nagyságrenddel több munkát jelent, mint egy lakás kiadása. Egy gépkocsibeálló, az elhelyezkedésétől függően, átlagban kétmillió forint körüli összegért megvehető és tíz-húszezer forintért ki lehet adni havonta – közölte Gadanecz Zoltán, a GDN Ingatlanhálózat alapító-tulajdonosa. Hozzátette, azt tapasztalja, sokan húszmillió forintot is belefektetnek garázsokba, és ha húszezer forintért van tíz garázs kiadva, akkor havi kétszázezer forintot hoznak a konyhára. Csakhogy ezeket a beállókat tíz bérlő használja, ezáltal sokkal több időt és energiát igényel a bérbeadó részéről, mint amit egyetlen lakás, ami ugyanezt a bevételt tudja biztosítani.