Jump to content

Okosabb lesz a kétnyelvű közegben felnövő gyerek?

2019. 05. 29. 18:00

A kétnyelvűség és a végrehajtó funkciók kapcsolatát vizsgálták a kutatók több ezer gyermek bevonásával.

Köztudott, hogy a kétnyelvűség rengeteg előnnyel jár: könnyebb megszervezni egy külföldi utazást, jobban elmerülhetünk a világirodalomban, és több emberrel kommunikálhatunk – olvasható a Science News hírei közt. Korábbi tanulmányok szerint a többnyelvűek erősebb végrehajtó funkciókkal rendelkeznek, és könnyebben váltanak a feladatok közt. Továbbá jobban képesek összpontosítani figyelmüket, és kizárni a zavaró tényezőket.

Nem teljesítettek jobban a gondolkodási képességet felmérő teszteken a kétnyelvű gyerekek

Egy kétnyelvű gyerekeket vizsgáló új kutatásból azonban az derült ki, hogy ezekre a feltételezésekre nincs pontos bizonyíték. A kétnyelvű gyerekek ugyanis nem teljesítettek jobban a gondolkodási képességet felmérő teszteken – magyarázták a kutatók a Nature Human Behaviour tudományos szaklapjában.

A kétnyelvűség és a végrehajtó funkciók kapcsolatának vizsgálatához az Egyesült Államok 21 helyszínéről gyűjtöttek adatokat, 4524 kilenc és tíz év közötti gyermek bevonásával. Közülük 1740 gyermek beszélte az angolt és egy további nyelvet (legtöbbjük a spanyolt).

A háromféle teszt alapján az az eredmény született, hogy a legalább két nyelvet beszélő gyerekek hasonló eredményeket produkáltak, mint a csak angolul beszélők.

Rengeteg tényező befolyásolhatja a gyerekek nyelvi képességeit

Anthony Dick, a tanulmány társszerzője a Floridai Nemzetközi Egyetem neurológusa arról számolt be, hiába folytattak alapos vizsgálatot, semmi különöset nem találtak. Ez ellentmond a korábbi kutatásoknak, amelyek többféle előnyt emeltek ki.

Sőt, összehasonlítva azokkal, akik csak angolul beszéltek, a kétnyelvű gyerekek egy fokkal rosszabbul teljesítettek az angol szókincs felmérésénél. Gigi Luk, a montreali McGill Egyetem kutatója szerint azonban nem érdemes az új eredményekből végkövetkeztetést levonni a többnyelvűség összetettsége miatt, hiszen rengeteg tényező befolyásolhatja a gyerekek nyelvi képességeit.

A tanulmány csak arra a kérdésre irányult, hogy a többnyelvűség fejleszti-e a végrehajtó funkciót a gyerekeknél, és nem arra, hogy egy második nyelv ismerete milyen előnyökkel és hátrányokkal járhat. Ezért semmiképp sem érdemes azt gondolni, hogy fölösleges egy új nyelv elsajátítása, hiszen rengeteg egyéb pozitívummal járhat.

 
(Forrás: hazesotthon.co.hu;biokalauz.co.hu;hirado.hu | Kép: pixabay.com)