A Granadai Egyetemen végzett kutatásból kiderült, hogy minél aktívabb egy gyermek fizikálisan, annál nagyobb agyának szürkeállománya bizonyos régiókban. Főként azok a területek érintettek, amelyek fontos szerepet játszanak fontos szerepet játszanak a végrehajtó funkció, a tanulás, a motoros valamint a vizuális folyamatok szempontjából.
A tanulmány a Neuroimage folyóiratban jelent meg, és része az úgynevezett ActiveBrains projektnek, amelybe több mint száz túlsúlyos és elhízott gyermeket vontak be. A projektet főként a Granadai Egyetem Sport- és Egészségügyi Intézete és a Mind, agy és viselkedéskutató központ végzi. A kutatók arra keresik a választ a programba bevont gyermekek vizsgálatával, hogy a fizikailag aktívabb kiskorúak agya miben tér el a kevésbé mozgékonyabb és gyengébb fizikumú társaikétól.
A válasz rövid és erőteljes: a fittebb gyerekek nem csak a testnevelés órákon körözik le gyengébb, kevésbé mozgékonyabb társaikat, hanem jobban vág az eszük is. Ez magába foglalja a nyelvi és olvasási készségek erősségét is. Érdekesség viszont, hogy az izomerő nincs hatással az agyi szürkeállomány nagyságára. Az úgynevezett kortikális és szubkortikális agyi régiók a fizikai aktivitás fokozásával javíthatóak, ezáltal pedig fejlődhetnek a gyermekek szellemi képességei is.
E tudományos kutatás eredményei fontosak lehetnek a jövőben az oktatási és a közegészségügyi intézmények számára egyaránt. Felhívhatják a döntéshozók figyelmét is arra szerte a világon, hogy a gyerekek jobban elsajátíthatják a kötelező tananyagot, hogyha aktívabb életformát folytatnak.