Az évtized végére a mindennapok megszokott részévé válhatnak, és a vásárlói élmény új szintjét tehetik lehetővé a hálózatban kötött, a valóságot virtuális technológiákkal ötvöző hibrid megoldások. Erre számítanak azok a „korai adaptálónak” számító felhasználók, akik részt vettek a 10 aktuális fogyasztói trendet vizsgáló felmérésben. Az átfogó kutatás világszerte mintegy 57 millió olyan felhasználó várakozásait és előrejelzéseit mutatja be, akik már ma alkalmazzák az úttörő technológiákat.
Bevásárlóközpontok téglából és kódból – jön az XR élmény
A 2021 decemberében kiadott jelentés egy fikciós, hibrid plázára koncentrál. A felhasználóknak 15 olyan, a vásárlás élményét digitálisan, technológiákkal ötvöző szolgáltatást kellett értékelniük, amelyek egy ilyen hibrid plázában megtalálhatók lehetnek majd 2030-ban. Öt válaszadóból csaknem négyen úgy vélték, hogy a teszteltelt koncepciók elérhetők lesznek majd valamilyen formában.
Ezeknek a „téglából és kódból” álló, a fizikai és digitális valóságot ötvöző létesítményeknek a megszületését a virtuális (AR) és kiterjesztett valóság (VR) – együttesen XR –, illetve a programozható anyagok teszik majd lehetővé.
„Úgy gondoljuk, hogy a bevásárlóközpontok lehetnek az első helyszínek, ahol a következő generációs digitális élmények megjelenhetnek, mivel zárt terekről van szó, ahol könnyebb biztosítani az ilyen alkalmazásokhoz szükséges nagyon rövid hálózati válaszidőt Az XR megéléséhez szükséges eszközöket a helyszínen lehetne biztosítani a felhasználóknak, akik a vállalkozások magánhálózatához csatlakozva vehetnék igénybe a digitális szolgáltatásokat” – véli Magnus Frodigh, az Ericsson Research vezetője.
Globális élmények helyben
„Nehéz elképzelni, hogy 2030-ban felhasználók tömegei lesznek felszerelve a kiterjesztett valósághoz szükséges technikai eszközökkel, például AR- vagy vízálló VR-szemüveggel, haptikus, azaz mozgásérzékelő ruhával vagy épp taktilis, érintőképernyők vezérlésére alkalmas kesztyűvel. Ha viszont elérhető áron igénybe vehetik a plázában ezeket a felszereléseket, akkor miért ne lehetne bevezetni helyben ezeket az új szolgáltatásokat” – vetette fel Michael Björn, az Ericsson kutatási programjának vezetője.
A megkérdezettek zöme egyetértett abban, hogy a bevásárlóközpontok nagyobb valószínűséggel rendelkeznek majd következő generációs technológiákkal, mint az egyéni felhasználók, hiszen már régóta a csúcstechnológia központjai, gondoljunk csak a 3D és 4DX mozikra, játéktermekre és hasonló létesítményekre. A high-tech plázák vonzóbbá tehetik a kisvárosi és vidéki létet is, hiszen így helyben is elérhetőek lesznek a virtuális térben a globális élmények.
Az Everyspace Plaza 10 fő szolgáltatásai
Virtuális előadóterem
Tíz fogyasztóból csaknem nyolc olyan rendezvénytermeket képzel el, ahol távjelenlét révén a művészek digitálisan úgy léphetnek fel, mintha személyesen is ott lennének.
Kiterjesztett áruház
Próbálja ki virtuálisan, mielőtt megveszi! A vásárlók háromnegyede arra számít, hogy új termékek kipróbálásakor az üzletben is képes lesz kivetíteni otthona belső terét.
Metaszabóság
Fast fashion a vevőre szabva. Tíz AR/VR-felhasználóból több mint hét olyan szabászatot lát a jövő plázáiban, amelyek szükség esetén vízállóvá vagy szellőzővé váló anyagokból készítenek egyénre szabott viseletet.
Avatár-szépségszalon
A válaszadók kétharmada olyan szépségszalonokat jósol, ahol volumetrikus – térbeli – modellezés segítségével digitális avatár-önmaguk szépülhet.
A kívánsággyár
A jövő a személyre szabott gyártásé és javításé. A fogyasztók több mint fele szeretne fenntartható módon vásárolni olyan gyári outlet üzletben, amely újrahasznosítja régi termékeit.
Virtuális étterem
A megkérdezettek fele szeretne úgy étterembe járni, hogy virtuálisan együtt falatozhasson egy másik étteremben étkező barátjával, akárhol is legyen a világon.
Hibrid edzőterem
Sokak számára a fizikai erőnlét és a mentális egészség elválaszthatatlanul összekapcsolódik. A mentális fitneszközpontok, amelyek multiszenzoros, személyre szabott AR/VR látványvilággal rendelkeznek, segítenek majd a mentális egészség javításában.
Orvosi multiplex
Hozzászoktunk, hogy minden azonnal történik. Miért várnánk mást, ha az egészségről van szó? A fogyasztók 77%-a plázákban található orvosi központokat vizionál, ahol egy mesterséges intelligencia által végzett, speciális szkennelést követően szinte azonnal tájékoztatást kapnak egészségügyi állapotukról.
Űrmedence
Vízálló, oxigénellátást biztosító VR-búvársisakok segítségével vízben lebegve képzelhetjük majd magunkat a súlytalanságban lebegő űrhajósnak. A válaszadók kétharmada számít ilyen medencékre.
Park 2.0
A városlakók számára hiányozhat a természet. 42 százalék szeretne egy olyan bevásárlóközponton belüli parkot meglátogatni, ahol a hibrid élményeket nyújtó digitális és programozható anyagok segítségével közelebb érezheti magát a természethez.
A kutatás elsősorban a 2021 októberében és novemberében a világ 14 városában az AR, a VR és a digitális asszisztensek korai alkalmazói körében végzett online felmérés adataira támaszkodik. A 14 város a következő: Delhi, Dublin, Jakarta, Johannesburg, London, Mexikóváros, Moszkva, New York, San Francisco, São Paulo, Sanghaj, Stockholm, Sydney és Tokió - írja az iotzona.hu.