A 2018. január 1-jén indult városi buszos közszolgáltató teljes működését átszövik az okos informatikai megoldások. A valós idejű gépjárműkövetés és az ehhez kapcsolódó utastájékoztató rendszer, a mobileszközös utazástervező alkalmazás, a jegyértékesítést és a pénzügyi elszámolásokat egy rendszerbe szervező pénzügyi megoldás mind a nulláról épült ki körülbelül másfél év alatt. A fejlesztés értéke megközelíti a 700 millió forintot.
„A smart tömegközlekedési rendszerekkel szemben alapvetően egy fontos elvárás szokott felmerülni az érintettek részéről: valós adatokon alapuló döntéseket akarnak hozni” – mondta a Delta Csoport közlekedési informatikáért felelős kereskedelmi igazgatója.
„Az utas valós idejű, digitális járműkövetés alapján akarja eldönteni, hogy érdemes-e várnia a buszra, illetve az adott viszonylaton – lehetőleg útarányosan – mennyit kell fizetnie. Az üzemeltető a járatkihasználtságot akarja tudni, hogy az utasigényekhez mért legjobb és legköltségtakarékosabb módon tudja tervezni a járatokat és a menetrendet. A fenntartó pedig azt akarja látni, hogy az üzemeltetésre kifizetett forintokat pontosan mire fordította a szolgáltató. Ezeknek az igényeknek a kiszolgálása pedig csak az okos, egymáshoz integrált közlekedési megoldásokkal lehetséges” – fejtette ki Bekker Zsolt.
A fejlesztés gerincét a gépjárművek fedélzeti számítógépe és az ezekkel valós idejű kapcsolatban álló központi rendszer jelenti. Ezekre épül a valós idejű utastájékoztatási rendszer a megállókban található digitális táblákkal és a mobileszközös utazástervező alkalmazással együtt, illetve a jegyértékesítés, a járattervezés és menetrend-tervezés is. A mobilitási rendszer akár további elemekkel is bővíthető lesz a jövőben.
A rendszert fejlesztő szakértők szerint a tatabányai tömegközlekedés informatikai háttere amellett, hogy számos magyar fejlesztést integrál egy rendszerré, világszinten is felveszi a versenyt a hasonló megoldásokkal - írja az m2mzona.hu.