Jump to content

Intelligens közvilágítási oszlopok: egy lépéssel közelebb a jövő városához

2018. 10. 14. 14:30

Az okosvárosoknak új, innovatív megoldásokra van szükségük az épületekben, az autókban, az utakon és az utak mellett is. Íme, egy megvalósult budapesti projekt, amely megmutatja, hogy milyen többletszolgáltatásokra képes a jövő városa – például a közvilágítási oszlopokba épített digitális infrastruktúrának köszönhetően.

Az okosvárosoknak új, innovatív megoldásokra van szükségük az épületekben, az autókban, az utakon és az utak mellett is. Íme, egy megvalósult budapesti projekt, amely megmutatja, hogy milyen többletszolgáltatásAugusztusban átadták az ELMŰ-ÉMÁSZ első, csoportba kapcsolt közvilágítási okososzlopait Budapesten, a IX. kerületi Lechner Ödön fasoron. A kísérleti projektben öt darab, különböző funkciókkal felszerelt póznát telepítettek. Az internetes összeköttetést a Vodafone szolgáltatja.okra képes a jövő városa – például a közvilágítási oszlopokba épített digitális infrastruktúrának köszönhetően.

Mire keresték a technológiai megoldást?

A jövő okosvárosaiban a közvilágítási hálózat is kiemelt szerepet tölt be, és az utcai hálózat az intelligens fejlesztések egyfajta gerincét is képezheti.

„Korábban az Oktogonnál sétálva figyeltem fel arra, hogy egymás mellett négy méteren belül található egy kandeláber, egy elektromosautó-töltő, egy BKK-jegyautomata és egy parkolóautomata. Akkor merült fel ötletként, hogy miként lehetne ezt a sokféle szolgáltatást egyetlen eszközbe beépíteni, és egymással összekapcsolt okososzlopokat fejleszteni” – adott rövid visszatekintést az M2MZóna műsorban Jászay Tamás, az ELMŰ vállalatfejlesztési igazgatója.

Milyen fejlesztés valósult meg?

A Lechner Ödön fasoron átadott villanypóznák különböző informatikai és energetikai eszközöket, illetve megoldásokat integráló digitális infrastruktúrát biztosítanak. A LED-es lámpatestekkel ellátott oszlopcsoport a következő szolgáltatásokat nyújtja:

  • díjmentes wifi,
  • segélyhívó gomb és térfigyelő kamera – IP-alapú vezetékes telefonos háttértechnológiával,
  • információs LED-panel, illetve digitális hirdetőoszlop funkció,
  • okostelefonos alkalmazással működtethető elektromosautó-töltő,
  • valamint környezeti szenzorok.

Milyen vállalatok vettek részt a fejlesztésben?

Az ELMŰ-ÉMÁSZ egyben ötletgazda, fejlesztő, befektető és fővállalkozó is. A Budapesti Dísz- és Közvilágítási Kft. az oszlopok tulajdonosaként és a közvilágítás üzemeltetőjeként befektető és finanszírozó partner. A Hofeka cég az oszlopok gyártója, a NETvisor pedig a rendszerintegrátor.

A póznák internetes összekapcsolását és a szolgáltatásokat lehetővé tevő optikai kapcsolatot a Vodafonebiztosítja. Ennek része az ingyen wifihez a hálózat biztosítása, a jogosultságok menedzselése és tartalomszűrés, az információs LED-panelek és a környezeti szenzorok internet-hozzáférése, valamint az adatkapcsolat az IP-alapú vezetékes telefonszolgáltatáshoz és a térfigyelő kamerákhoz. A projekt megvalósítását a Fővárosi Önkormányzat és a IX. kerületi önkormányzat is támogatta.

Milyen kihívások voltak a fejlesztés és telepítés során?

Az ELMŰ szakemberei számára az egyik fő kihívást a többféle csatlakoztatás jelentette. „Egy okososzlop nemcsak egyetlen elektromos betáplálással rendelkezik, hanem háromféle hálózatra is csatlakozik.

Egyrészt szükség van a közvilágítási szálra, amely csak alkonyattól van feszültség alatt, másrészt a „normál” elektromos áramhálózatra való csatlakoztatásra is. Ez utóbbin keresztül működnek a beépített eszközök, és ez a hálózat biztosítja az elektromos autók töltését is. Végül, de nem utolsó sorban a Vodafone által biztosított optikai hálózatra való csatlakozást kell kiemelni, amely az internetkapcsolatot garantálja gyakorlatilag az egész világgal” – sorolta a Trend FM műsorában Jászay Tamás.

A Vodafone mérnökeinek egyrészt a kültéri használat, másrészt a méretbeli korlátok jelentették a kihívást. Érdekesség, hogy a 10 méter magas oszlopok belsejében körülbelül négy méter magasságig különböző informatikai és elektronikai eszközök sora található.

„Az oszlopok természetesen a kültéri igénybevételnek megfelelően lettek kialakítva, ez ugyanúgy igaz a burkolásukra és a belső készülékekre is. Éppen ezért ipari routerek találhatók a póznákban, amelyek szélsőséges körülmények között is megfelelően üzemelnek -40 foktól egészen +80 fokig. Az extrém strapabírást jól érzékelteti, hogy hasonló routereket használnak Dubajban is az okosvárosi infrastruktúrák kiépítéséhez. Mindezek mellett a dizájn kialakítása is komplex mérnöki feladat volt, hiszen az oszlopnak egyszerre kell esztétikusnak és praktikusnak is lennie, miközben a három, egymástól teljesen független hálózatot is ki kell szolgálnia, ráadásul fontos, hogy belül szerelni is lehessen” – összegezte Király István, a Vodafone Magyarország vállalati szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese.

Mire kell figyelni az üzleti modell kialakításánál?

„Ezek az intelligens oszlopok természetesen nem annyiba kerülnek, mint egy hagyományos villanypózna. A jövőre nézve az egyik legfontosabb feladat, hogy meg kell találni azt az üzleti modellt, amely mellett az intelligens oszlopok beruházása is megvalósítható, és egyben a projekt megtérülése is biztosított a befektetők számára” – mondta az Elmű vállalatfejlesztési igazgatója. A nemrég átadott beruházásnak két befektetője van: a Budapesti Dísz- és Közvilágítási Kft. és a Budapesti Elektromos Művek.

A kísérleti projekt jó példája annak, hogy miként lehet a lámpaoszlopokat továbbfejleszteni és többféleképpen is hasznosítani. A IX. kerületi innovatív oszlopcsoport éppen ezért a fejlesztés jövőbeni értékesítése során is referenciáként szolgálhat.

Király István azt emelte ki, hogy véleménye szerint az okosvárossal kapcsolatos fejlesztések népszerűek lesznek a felhasználók körében, épp ezért megtérülő beruházásokká válhatnak. A műsorban arról is szó volt, hogy az intelligens városok megteremtéséhez a hatósági engedélyezési folyamatok egyszerűsítése is szükséges annak érdekében, hogy az okosmegoldások gyorsan elterjedhessenek.

 

(Forrás: hazesotthon.co.hu;m2mzona.hu | Kép: pixabay.com)