Március 20-a – az ENSZ közgyűlés határozata alapján– a Boldogság Világnapja. A dokumentum szerint a „boldogság keresése az emberek alapvető célja”, a CIB Bank kutatásából pedig kiderült, hogy itthon a magánéleti boldogság egyértelműen megelőzi a fontos dolgok sorában a szakmai boldogulást. Az nem meglepő, hogy ez az értékítélet a korban előre haladva erősödik, az viszont annál inkább, mennyire egyértelmű a konszenzus ezen a téren a megkérdezett nők és férfiak között: minimális eltérést látni a véleményükben.
Összességében a felmérésben résztvevők háromnegyede tartotta meghatározóbbnak a kiegyensúlyozott családi életet a karriernél. Ennél is többen, az érintettek 86 százaléka vállalna akár szerényebb anyagi körülményeket is a magánéleti boldogságért cserébe. Utóbbit főleg a családalapítással és a minőségi lakókörnyezet kialakításával, megszerzésével azonosítják az emberek, míg szakmai oldalon elsősorban az anyagi biztonság megteremtése és fenntartása a fontos, valamint az előrelépés a meglévő munkahelyen.
Tévút a döntések elodázása
Bár mi, magyarok alapvetően magunkat pesszimistának tartjuk, a kutatás eredményei némileg rácáfoltak erre: a megkérdezettek 73 százaléka hisz abban, hogy a kemény és kitartó munkának mindig meglesz a gyümölcse, 62 százalékuknak pedig meggyőződése, hogy érdemes valamivel nagyobb célokat kitűzni annál, mint amit reálisnak gondolunk. A felmérés nem csupán ezen a ponton okozott meglepetést: a válaszadók 82 százaléka ítélte tévútnak a döntések elodázását, kifejezettem kártékonynak bélyegezve a hagyományosan magyar beidegződésnek tekintett halogatást.
A kutatásból az is kiderült, hogy a magánéleti és a szakmai célok részben a stabil anyagi helyzet megteremtése köré rendeződnek, és az anyagi biztonságban komoly szerep hárul a megtakarítások növelésére. Utóbbit a megkérdezettek 63 százaléka tartja előrelépésnek, míg a felmérésben résztvevő CIB ügyfelek esetében még magasabb, 73 százalék ez az arány.
A megtakarítások növelése a további életcélok megalapozásában is kardinális: a megkérdezettek 34 százaléka szerint kizárólag ezek segítenek az előrelépésben. A CIB ügyfelei az átlagnál is magasabbra pozícionálják a megtakarítási termékeket, hiszen 37 százalékuk gondolja úgy, hogy csupán ezekre számíthat az előrejutásban.