Személyes tapasztalat, hogy a gyerekek nagyon keveset tudnak saját természeti környezetükről. Már az óvodások is nehezen ismerik fel a háziállatokat, és nem tudják az állathangokat utánozni. Ráadásul nem, vagy csak ritkán kirándulnak, a nagyobb gyerekek pedig nem tudják, mi a különbség a szarvas és az őz között.
A környezeti nevelés nem tantárgy, hanem szemléletmód, ami egész életünket át kell, hogy hassa. Ezért fontos lenne, ha minél több ember eljutna például egy szeméttelepre gimnazista koráig – mondta Orbán Zoltán, a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület szóvivője a Kossuth rádió Napközben című műsorában.
Elmondta: Németországban megszüntették a szemétgyűjtőket az utcákon, mert már nincs rá szükség, hazánkban azonban még mindig rengeteg helyen szemetelnek.
Többek között David Attenborough is azért kampányol, hogy kevesebb műanyag kerüljön a környezetünkbe, ám mivel már sziget méretű műanyaghulladékok úsznak a tengeren, látszik, hogy óriási a gond – magyarázta.
Orbán Balázs úgy fogalmazott: ha nem változtatunk, Mad Max-szerű világ jöhet. Ha nem figyelünk oda a környezetünkre, nem csak az lesz a probléma, hogy például eltűnnek a fecskék (a legfrrisebb felmérések szerint 2020-ra a fecskék állománya jelentősen lecsökkenhet, többek közt azért, mert egyre kevesebb helyen tudnak fészkelni – a szerk.) , de ránk, emberekre is hatással lesz.
Varga Attila, az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Iskola- és Módszertanfejlesztő Központjának vezetője úgy fogalmazott: vannak diákok, akiknél a befektetett munka megtérül, ám a felnőtt társadalomban ezek az értékek nem megfelelően tükröződnek vissza.
Mint mondta, Kenyában, Ugandában, de már Ruandában is kitiltották a nejlonzacskókat – vagyis látszik, lehet ilyen lépéseket is tenni.
A szakértők fontosnak tartották éppen ezért a felnőttkori szemléletformálást.
Adj új életet tárgyaidnak!
Magyarország idén is részt vesz az Európai Hulladékcsökkentési Hét kampányban a Földművelési Minisztérium szervezésében. A rendezvénysorozat jelmondata – Adj új életet tárgyaidnak! – utal arra, hogy a kampány célja, hogy felhívják a figyelmet a hulladékképződés csökkentésére a termékek újrahasználata, vagy a termékek élettartamának meghosszabbítása, megjavításuk révén.
November 15-én éjfélig lehet regisztrálni a www.hulladekcsokkentesihet.hu weboldalon egy saját új vagy a korábbi években már megvalósított akcióval, illetve a www.vallalom.eu oldalon tett vállalással.
Az Európai Hulladékcsökkentési Hét (European Week for Waste Reduction) november 18-tól 26-ig tart. A kampányhoz a hulladék keletkezését megelőző, illetve a keletkezett hulladék mennyiségének csökkentésére irányuló, vagy újrahasználatot, javítást bemutató akciókkal, megoldásokkal, rendezvényekkel öt kategóriában csatlakozhatnak államigazgatási szervek, hatóságok, egyesületek és civil szervezetek, gazdálkodó, ipari szervezetek, oktatási intézmények, illetve magánszemélyek.
Az Európai Hulladékcsökkentési Díjért folyó nemzetközi versenyben a regisztrált, egyedi akciók közül kiválasztott országos legjobbak vehetnek részt (kategóriánként egy akció).
Az Európai Hulladékcsökkentési Héten a termékek, különböző használati tárgyak újrahasználatára, az anyagok újrahasznosítására, és megjavíthatóságára hívják fel az emberek figyelmét a szakemberek, annak érdekében, hogy ezek az anyagok, termékek minél tovább maradjanak a gazdaság körforgásában.
Az idei kampány az „Adj új életet tárgyaidnak!” gondolat jegyében a hulladékképződés csökkentésének olyan egyszerű megoldásaira világít rá, mint az újrahasználat és az újrahasználatra történő előkészítés, azaz a javítás. Ráirányítja a figyelmet a használt tárgyak, holmik adományozására vagy átalakítására, ezek vásárlására, valamint arra, hogy mielőtt kidobunk egy elromlott vagy eltörött tárgyat, gondoljuk végig, hogy az megjavítható-e. Ezáltal tudunk új életet adni azoknak, vagy meghosszabbítani az élettartamukat. Ezzel a kezdeményezéssel belátható, hogy mennyire könnyű megtalálni az értéket egy olyan tárgyban, holmiban, ami számunkra már felesleges, vagy azt gondoltuk, hogy értéktelen.