Internetes vásárlásokból származik a teljes magyar kiskereskedelmi forgalom 3,9 százaléka. A nyugati piachoz képest a magyar még jóval elmaradottabb, de elég jók az előrejelzések - derült ki az Árukereső.hu és a GKI digital közös felméréséből.
A hazai online kereskedelem egymilliárd eurós értékhatárt ért el tavaly. Az Európai Unió teljes online kereskedelmi forgalma 2015-ben (2016-os adat még nincs) összesen 410 milliárd euró volt. Magyarországon a kiskereskedelelem összességében 6 százalékkal bővült, addig az online piac 18 százalékkal.
Változások is voltak bőven tavaly az online kereskedelemben. Még mindig fejnehéz a piac, a legnagyobb szereplők dominálják a trendeket, és a forgalmat is. A Black Friday akcióban szinte az egész magyar online kereskedelmi szektor részt vett. Új áruházak is bőven megjelentek a piacon, főként a ruházat és a divat terén. 2016 végén kijött az új szabályozás, ami okozott kisebb nehézséget, ugyanakkor átláthatóbbá vált az online vásárlások rendszere, és a piacot is tisztította.
A bővülésben közre játszott a makrokörnyezet is, alacsonyabb kamatkörnyezet miatt bátrabban nyúltak az emberek áruhitelhez. 2,8 millió online vásárló volt az elmúlt évben. Csak 5 százalékuk vásárolt évente mindössze egyszer, a 40 százalékuk viszont több, mint 10 alkalommal vásárolt. A vevők 27 százaléka fővárosi lakos.
Ezekre költöttünk ennyit
Műszaki cikkeket vásároltunk a legtöbbet az interneten, 59 milliárd forintot (ez 24 százalékos növekedés) költöttünk ilyen termékekre, és 19 400 forint volt az átlagos kosárérték. A második helyen a játékok, könyvek állnak, erre 40 milliárdot költöttünk, 14 százalékkal többet, mint 2015-ben, és átlagosan 9 400 forintot költöttünk egy vásárlás alkalmával. A számítástechnikai termékek piaca visszalépett a 2015-ös második helyről, már csak a harmadik legnépszerűbb termékcsoport volt (38 milliárd forint), aminek az az oka, hogy kisebb mértékű volt a bővülése, mint az előző két csoportnak. Negyedik helyen a divat és a sport áll (26 milliárd forint), az ötödiken a szépség és az egészség (25 milliárd forint), a hatodik helyen pedig az otthon, kert (16 milliárd forint).
A karácsonyi vásárlások mozgatják a piacot, az utolsó negyedévében történt az online vásárlások 36 százaléka volt. A webáruházaknak több mint a 80 százaléka eredményesebb évet zárt 2016-ban, mint egy évvel korábban. A fenti adatok csak a magyar webáruházakra vonatkoznak, arról nincs adat, hogy a magyarok mennyit és mit vásárolnak külföldi online áruházakból.