Nem alakultak át jelentősen a facebookozók lájkolási szokásai az új hangulatjelek február 24-ei bevezetése óta – derült ki a SAKKOM Interaktív elemzéséből, melyben 14 jelentős, összesen 7,8 millió rajongói számot képviselő hazai Facebook-oldal közel háromezer posztját vették górcső alá üzleti elemző és adatvizualizációs eszköz segítségével. A bevezetést követő két napban még átlagosan 15 százalék körül alakult az új ikonok használata – ebben az időszakban több poszt kifejezetten az új gombok kipróbálására buzdított –, ezt követően 10 százalék körüli értékre állt be. „Az új gombok sikere így még nem egyértelmű, a viszonylag alacsony alkalmazási arány több okra is visszavezethető. Egyrészt mobilon kicsit nehézkes az új hangulatjelek használata, frissítés nélkül ráadásul nem is mindenki számára érhetőek el. Idővel ugyanakkor várhatóan jobban beépül majd a felhasználói szokásokba” – fűzte hozzá az eredményekhez Kozarek Andrea, a SAKKOM Interaktív szakmai igazgatója. A vizsgált egy hónap alatt mindössze három olyan nap volt, amikor a felhasználók az átlagosnál nagyobb arányban nyomtak az új ikonokra, ezek mindegyike szomorú eseményhez, így például a brüsszeli terrortámadásokhoz vagy Norbi és Réka kutyájának távozásához volt köthető.
A szomorú és mérges arc hiányzott legjobban
Az új gombok közül a bevezetés utáni egy hónapban a vizsgált 14 oldalnál darabszámra a nevető fejet használták leggyakrabban a facebookozók, ez elsősorban annak köszönhető, hogy az elemzett posztok között vicces bejegyzésből volt a legtöbb. Arányaiban ugyanakkor a szomorú és mérges hangulatjelek terjedtek el leginkább. Míg egy átlagos poszt esetében tízből kilenc felhasználó továbbra is a like gombot használja érzelemkifejezésre, addig egy szomorú bejegyzésnél 22 százalék nyom a sírós arcra, egy felháborító téma esetében pedig 17 százalék a mérges, további 10 százalék a szomorú hangulatjelet használja. „A felhasználók korábban azt hiányolták, hogy nem volt lehetőségük a nemtetszésük kinyilvánítására, így nem meglepő, hogy az új reakciógombok közül éppen ez a kettő a legnépszerűbb” – emelte ki Kozarek Andrea. Az öt új hangulatjel közül egyelőre a szívecske terjedt el legkevésbé: még a cuki, kiskutyás-kismacskás posztok esetében is csupán a hangulatjelek 3 százalékát teszik ki.
Aktivitásban nyerő a cuki
Bár a cuki tartalmaknál nem használjuk jobban az új hangulatjeleket, a cukiságfaktor igenis működik: a legnagyobb aktivitást kiváltó posztok közül kettő kapcsolódott a kutyákhoz. A legtöbb mérges reakciót pedig azok a bejegyzések váltották ki, melyeknél magas a felhasználók érintettsége: „Bár a vizsgált időszakban számos tartalom kapcsolódott a brüsszeli terrortámadásokhoz, a legtöbb mérges, illetve szomorú reakciót nem ezek a posztok váltották ki – jegyezte meg Kozarek Andrea. – A leginkább az aránytalanul magas éttermi árakról, valamint a Windows 10 felhasználói beleegyezés nélküli településéről szóló posztok mérgesítették fel a felhasználókat.”