A következő két évben várhatóan 15-20 ezer új lakás jelenik meg a piacon a folyamatban lévő és a közeljövőben induló társasház-fejlesztések eredményeként. Az építkezések az irodaház-fejlesztésekkel együtt a garázsok és parkolóhelyek piacát is átrajzolhatja – áll az ingatlan.com elemzésében.
Budapest belső kerületeiben ugyanis a parkolás eddig sem feltétlenül ment könnyen, a parkolóhelyek száma pedig várhatóan csökkenni fog. Mégpedig azért, mert az utóbbi években több foghíjteleknél kézenfekvő hasznosítás volt a parkolóként történő üzemeltetés, ám az ingatlanpiaci kereslet miatt a szóban forgó telkek egy részén lakás- vagy irodafejlesztések indulnak a jövőben.
Budapesten lehet a legnagyobb változás
Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője szerint elsősorban a budapesti parkolási helyzetet változhat meg a fejlesztések miatt kieső telkek miatt. A vidéki nagyvárosokban – például Győrben, Debrecenben, Kecskeméten, Szegeden – is főleg a belvárosi területeket érinthetik hátrányosan a lakásfejlesztések, de Budapesthez képest a kieső parkolóhelyek kezelhetőbb problémát jelentenek.
Egy biztos, több népszerű belvárosi lokációban – néhány utcányi területen – komolyabb gondot jelenthet majd a parkolás egy-egy építkezés miatt. Dubitz András, a főváros több kerületében több mint egy tucat parkolót működtető Star Park Holding vezérigazgatója szerint a 2016-ban és 2017-ben az üresen álló belvárosi telkek 30-40 százalékán indult vagy indul építkezés, ami körülbelül 30 ingatlant jelent.
Az új lakásokra jelentős a kereslet, de ugyanez fokozottan igaz a parkolóhelyekre, amit az is jelez, hogy egy újonnan megnyílt XIII. kerületi parkolóban lévő helyek 90 százalékát egy nap alatt lekötötték hosszabb távra. A két szakértő szerint a parkolási kínálatra megoldást jelenthet, ha a fejlesztések során a beruházók nem csak a minimálisan előírt parkolóhelyeket hozzák létre, hanem mindenki számára igénybe vehető többletkapacitást alakítanak ki.
További érdekességekért, bátran keresse fel a Ház és Otthon Facebook oldalát!